Ir piens? “Got milk?”

“Ir piens?” ir Amerikā ļoti slavena piena reklāmas kampaņa, kura aizsākās jau tālajā 1993. gadā un kopš tā laika ir visai ievērojami palielinājusi piena industrijas apjomus ar smieklīgām un interesantām reklāmām. Šī kampaņa aizsākās kad Kalifornijas piena industrijas pārstāvji saprata, ka daudz un dažādi produkti sāk pārņemt viņu industriju un kopējais piena pirkšanas apjomus krītas. Pēc šī fakta noskaidrošanas viņiem bija jāsāk domāt par to, kā situāciju mainīt, jo parastās reklāmas, kur cilvēki dzer pienu vairs nebija efektīvas, jo dažādi saldie dzērieni un tas pats sojas piens bija daudz interesantāki un šiem produktiem bija labākas reklāmas kampaņas.

Tas pie kā viņi nonāca tad lūk ir šīs reklāmas kampaņas, kur galvenais sauklis ir “Ir Piens?” kas ir pietiekoši vienkāršs, lai to varētu atcerēties jebkurš, bet tajā pat laikā pasaka tik daudz un tieši šis fakts, ka tas ir pat nedaudz gramatiski nepareizs padara to vēl pamanāmāku. Kalifornijas piena industrija sadarbojās ar mazu reklāmas aģentūru ar nosaukumu “Goodby Silverstein & Partners” un tieši šī ciešā sadarbība tad arī radīja vienu no ikoniskākajām reklāmas kampaņām pasaulē. Tas, cik daudz šī reklāmas kampaņa palielināja piena patēriņu ir grūti nosakāms, jo piena industrija ir milzīga un tajā ir iesaistīti simtiem un pat tūkstošiem uzņēmumu un lai uzzinātu patiesos reklāmas kampaņas apjomus būtu jānosaka visu šo uzņēmumu apgrozījums pirms un pēc šīs kampaņas, bet pat tas nebūtu pilnīgs, jo piena lietošanas apjoms mainās gan ar gadalaikiem gan pat pa mēnešiem. Bet tas vien jau, ka cilvēki vēl pat pēc 20 gadiem pēc šīs kampaņas aizsākšanas zina šo saukli liecina, ka tas ir iesēdies dziļi viņu smadzenēs un, iespējams, ieraugot veikalā piena paku viņi aizdomājas par visām tām reklāmām un tad arī ir lielāka iesēja, ka viņi šo produktu nopirks CocaCola vai kāda cita dzēriena vietā.

Mums Latvijā šādas piena reklāmas gan nav redzētas, tomēr mums pēdējā laikā ļoti aktīvi reklamējas visi nebanku kreditori ar saviem interneta ātrajiem kredītiem, un arī šeit uzņēmumi izmanto dažādas stratēģijas lai tikai piesaistītu klientus. Būtībā jau jebkura reklāma tiek veidota, lai iespaidotu klientus iegādāties to produktu, kas tajā tiek reklamēts, un, lai gan mēs dzīvojam brīvā pasaulē un teorētiski varam iegādāties ko vien vēlamies, tomēr reklāmas un reklāmdevēji ir tik daudz, ka no visām pusēm mums ikdienā tiek bombardētas ziņas par vienu vai otru produktu. Un kad mēs ieejam veikalā, tad jau lielākā daļa no izvēles ir izdarīta pirms mums un, ja mēs kārtīgi nepadomājam, tad paķeram pirmo produktu, kas ir pieejams.

Tāpēc nākamreiz, kad tu iegādājies kādu produktu padomā par to, kur tu to esi reklāmā redzējis un pat tad, kad tu pērc pienu paskaties vai tu labāk pērc pienu, kas ir ražots tavā pilsētā vai tieši otrādi pienu, kura iepakojumu tu esi redzējis kādā reklāmā.